Sunday, May 1, 2011

Impian

Bismillahirrahmanirrahim..Assalammualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.Selawat serta salam buat junjungan besar Nabi Muhammad  s.a.w,sahabat serta kaum keluarga baginda.

sahabatku sekalian,hari nie ana tetiba terfikir nak wat enrty tentang "IMPIAN".ana tahu ,semua orang mempunyai impian.Lets kita kaji dulu meaning IMPIAN, ok? 
Ini sequence yg ana wat tentang apa itu impian:

Niat > Ikhlas > Matlamat > Usaha > Takdir Illahi === "IMPIAN".

kenapa saya mendefinasikan impian sebegitu?.Bagi saya,Impian adalah salah satu aspek kehidupan yang perlu ada dalam diri manusia.Dalam semua aspek kehidupan ,Niat dan keikhlasan menjadi titik tolak untuk mencapai kejayaan.Apabila Niat dan Keikhlasan wujud maka sekaligus akan timbul matlamat yang positif dalam diri seseorang itu.Matlamat itulah yang menjadi penanda untuk seseorang itu berusaha.Namun,Impian itu ialah "DATANG "  dan "PERGI".Manusia biasanya akan mudah terpengaruh dengan persekitaran mereka.Pengaruh itu membuatkan impian mereka menjadi seperti datang dan pergi.

situasi A semasa nak ambik SPM:

Ali    :cita2 kamu apa irfan?
Irfan : saya nak jadi Guru.kamu pula?
Ali    : Guru? saya nak jadi Doktor.hihi.hebat bukan?Doktor nie kerjanya mencabar.Orang      pandang tinggi tw
          dengan  keja doktor nie. apa yg saya taw fan,saya mengibaratkan "doktor itu tinggi". Yang 
          paling best,gaji doktor nie tinggi .Belajar pun tinggi2.High level la katakan.silap2, kena terbang luar   
          negara .. Wah!! bestnya tue..
Irfan : Alhamdulillah cz saya ada kawan yang mempunyai cita2 yang hebat.saya doakan agar kamu 
         dapat mencapai impian kamu.InsyaAllah..Amin,ya rabb. 
Ali    : Terima kasih fan.Amin.
Irfan : Kasihmu ku terima.hihi,sama-sama...Ali...apapun yang akan kita jadi d masa akan datang kita harus 
          bersyukur.kerana semua itu Allah dah tetapkan dari azali lagi soal rezeki,jodoh,ajal dan maut semuanya 
          di tangan Allah.Kita harus betulkan niat kita ,kemudian berusaha,setelah itu berdoa,dan akhir sekali 
          konsep tawakkal.kamu nak taw x ali "apa yang memg menjd miik kita d dunia smaada ,rezeki,jwtn /
         kedudukan,pasti Allah berikan.Tetapi apa yg bukan milik kita,kita tidak akan mampu.walaupun ianya
         nyaris menghampiri kita meskipun kita bermati-matian berusaha mendapatkannya."namun kata2 itu 
         tidak bermakna Allah menyuruh kita hanya berserah .Sama sekali tidak!! kita harus berusaha dan 
         berdoa.Ia hendaklah seiringan.Selebihnya kita serahkan pada Allah.
Ali    :Walau sesusah manapun,saya mmang nak jadi doktor.di samping tue macm awk pesan       la fan.kena 
         usaha dan doa.
Irfan: InsyaAllah...doakan saya juga ..hihi.



Dalam situasi A,kita dapat lihat setiap orang mempunyai impian yang berbeza dengan niat yang bebeza.Setiap orang juga mempunyai usaha yang berbeza dan cara bertawakal yang berbeza.Namun takdir illahilah yang akan membuatkan seseorang itu INSAF,REDHA,& SYUKUR.

Situasi A setelah 6 tahun:

Cikgu Irfan: wah!kamu dapat anugerah cikgu cemerlang mata pelajaran sains tahun nie "cikgu Ali',tahniah
                 sahabatku.saya tumpang bangga dan gembira dengan kamu.syabas,tahniah..dan Alhamdulillah.
Cikgu Ali  : terima kasih.Alhamdulillah.Bagi saya semua nie dari Allah.Saya akan terus berusaha di samping 
                 berdoa dan bertawakal pada Allah agar semua pelajar saya boleh memahami apa yg 
                  saya sampaikan.
Cikgu Irfan:amin..insyaAllah.

Cikgu Ali  : fan,saya bangga ada sahabat seperti kamu.kamu baik orangnya.dan Alhamdulillah impian kamu 
                  untuk menjadi seorang pendidik tercapai.Allah memakbulkan doa kamu.Dulu saya pandang 
                  rendah dengan keja guru nie n nak sgt jd doktor.Namun ianya bukan milik saya.Saya bersyukur
                  dengan apa yg Allah dah bagi utk saya hari ini..dan ,inilah yang terbaik..

Cikgu Irfan:Semua nie kuasa illahi.Ada hikmah di sebaliknya.saya juga bangga ada sahabat seperti ali,dan 
                   saya bersyukur kerana Allah makbulkan doa saya untuk menjadi seorang guru.Sama2 kita 
                  istiqamah dan muhasabh diri selalu ya sahabtku?
Cikgu Ali  :InsyaAllah.sama2 k..hihi.

Renungan buat diri ana dan sahabat sekalian~~~>
  • Allah amat sukakan orang yang menanamkan NIAT  yg baik dalam dirinya
  • Allah amat sukakan orang yang menanamkan KEIKHLASAN dalam semua aspek kehidupannya
  • Allah amat suka orang yang menanamkan KESABARAN dalam dirinya.
  • Allah amat sukakan orang yang menanamkan KESYUKURAN dengan apa yg d beri oleh Allah kepadanya 
  • Allah amat sukakan orang yang menanamkan KESUNGGUHAN untuk mencapai sesuatu yang di kehendakinya
  • Allah amat sukakan orang yang menanamkan KEPERIBADIAN AKHLAK  yang baik dalam dirinya.
  • Allah amat sukakan orang yang menanamkan sifat TAWAKAL dalam dirinya setelah berusaha dan berdoa.


Last untuk entry kali nie~~>

"TERAPKAN DALAM MINDA ,ULANG DAN ULANG. TANYA KENAPA MESTI IKHLAS??COZ ITULAH SATU-SATUNYA CARA UNTUK HATI MENJADI TENTERAM. JIKA KITA TIDAK IKHLAS,SEMUA USAHA KITA JADI SIA-SIA KERANA ALLAH TIDAK AKAN MENERIMANYA"

Allahualam.
wassalammualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.



semoga bermanfaat...suka? like jer

No comments: